събота, 5 август 2017 г.

Печена бамя - сервирана по два начина - Roasted Okra - served in two variants


Вкусна, полезна, разхубавяваща, нискокалорична, любима в туршия и гювеч - бамята! Познато растение от древността,  с полезни хранителни съставки и малко калории, съвсем незаслужено  и пренебрегвано заради слузта, която отделя при готвене. Скоро в кварталния магазин бяха донесли хубава бамя, спрях се и се зарадвах гласно. Започнах да пълня плик и една жена избирайки други зеленчуци ме пита как ще я приготвям - у тях никой не харесвал . Разговорихме се, споменах, че е много полезна - за хубава коса и кожа, здрави кости (съдържа витамин К, който подпомага усвояването на калция в организма). Бамята е богата и на манган, който участва в обмяната на веществата, активизира ензими, които отговарят за усвояването на витамини и други вещества. Намалява риска от поява на диабет, тъй като повлиява благотворно нивата на кръвната захар и лошия холестерол. Препоръчва се  като храна за профилактика срещу ракови заболявания. Полезна е за консумация при много очни болести.Съдържа и фолиева киселина, която я прави подходяща за бременни и при атеросклероза. И колко още ползи за здравето има в тази чудна бамя! Накрая жената каза, че е жалко толкова полезен зеленчук, а не бил никак приятен за ядене. Предложих и да опита печена, както щях да приготвя аз. Взе си две три шепи да опита. Очаквам отново да я срещна и да разбера дали са я харесали.
 Много хора я отбягват заради слизестия вид, който добива след готвене. Ако това ви дразни може да киснете бамята преди готвене в оцетена или лимонова вода.

Един от предпочитаните начини за ядене на бамя у дома е семпло подправена със сол и чили и запечена във фурната. Бързо и лесно за приготвяне и нищо не се "точи " в чинията, вилицата и устата ви :)

Продукти:

* 300-400 г бамя
* 2 щипки сол
* 1-2 с.л. едро смляно чили
* 1  с.л. олио от авокадо
* по желание сервирайте с резен лимон

Приготвяне:

Бамята се измива, подсушава, нарязва на шайби около 1 см.



Фурната се загрява. Тава се застила с хартия за печене. Нарязаната бамя се разстила, поръсва се със сол, чили и се напръсква с олио, най-добре със спрей за по-равномерен ефект.


Пече се десетина минути. Сервира се веднага .
Това е първият вариант.



За вторият вариант е необходимо да добавите копър и ябълков или малцов оцет или балсамова редукция . Поднасям студено, всъщност може и леко топло.



Тук може да прочете за химичния състав на бамята.
Тук може да погледнете за химичния състав на бамята, според начина на приготвяне.

2 коментара:

  1. Бети,
    и аз съм от хората, които не обичат топлинно обработена бамя под каквато и да е форма.Не само заради слузта, просто самата бамя омеква и за мен е неприятна на вкус.Но сурова, прясна и млада я харесвам много.Добавям я в салати, в разядки, за украса.Когато е млада сурова е чудесна.Баща ми е голям почитател на сготвената бамя, ей това твое предложение ще му допадне много.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз я обичам сурова, но не винаги сея или намирам малки и нежни чушчици. Ще се радвам да се хареса на баща ти печената.

      Изтриване